Máš pocit, že nic nestíháš, neužíváš si život, máš spoustu povinností a na tvoje záliby ti nezbývá čas? Že ti život proplouvá mezi prsty? Zkus se zastavit a být v přítomném okamžiku. Tady a teď.

Dnešní doba je hodně nastavená na výkon. Snažíme se stíhat co nejvíce věcí, nejlépe a co nejrychleji. Máme spoustu povinností a často kvůli nim nemáme čas sami na sebe a na to, co nás baví. Častokrát na nás spadne stres a splín a život si prostě neužíváme. Co s tím ale můžeme udělat?

Paradox zpomalení

Máš plný to do list, nevíš co dřív, děláš víc věcí najednou a řešením má být, že budeš mít víc času pokud zpomalíš? Odpověď zní ano. Jestliže zpomalíš své životní tempo, začneš se více soustředit na to, co právě děláš. Zlepší se ti koncentrace a paradoxně stihneš více věcí, protože se jim budeš věnovat svou plnou pozornost. Díky zpomalení se můžeš dostat i do flow a můžeš si začít užívat i věci, které tě normálně nebaví. 

Přítomný okamžik

Přítomným okamžikem je myšleno bytí tady a teď. Nemusíš pořád přemýšlet o tom, co vše tě čeká, co ještě musíš udělat a co už teď nestíháš. Do přítomného okamžiku se můžeš dostat různými cestami, ale za mě je nejjednodušší dát pryč telefon, odfiltrovat všechny rušivé vjemy, jen tak si na chvilku sednout a být. Minulost neovlivníš, tak k čemu to zbytečné trápení se (neuskutečněnými) věcmi a událostmi? 

přítomný okamžik
Don’t hate, meditate! Autor: Conscious Design. Zdroj: Unsplash.com

Dobrým pomocníkem je třeba meditace. Můžeš se zkusit zaměřit na svůj dech, pokusit se zklidnit, vyčistit si hlavu a na nic nemyslet. Pokud se ti stane, že ti myšlenky někam utečou, jen si to uvědom, nevěnuj jim pozornost a vrať se zpět ke svému dechu. Později můžeš zkusit různé dechové techniky, třeba v duchu počítat do čtyř, na tři sekundy dech zadržet a na pět sekund zase vydechnout. Dechové cvičení můžeš opakovat třeba pár minut, ale moc to ze začátku nepřeháněj, ať se ti nezamotá hlava. Pokud ti myšlenky stále někam ubíhají, můžeš zkusit nějakou vedenou meditaci – těch můžeš najít spoustu na Youtube (já mám ráda třeba tyto kanály: meditace.cz, nebo vzorec pro život).

Jak na to?

Zní to moc složitě? Neboj se, vůbec složité to není, pokud se nám podaří náš život žít v klidnějším tempu, po chvilce ucítíš, jak se více a více ukotvuješ v přítomném okamžiku. Tady je pár tipů, které ti pomohou na tvé cestě k přítomnosti:

Krása v maličkostech

Hledání v životě toho hezkého je krásná dovednost. Nejtěžší je prý si hezkých věcí kolem sebe začít všímat. Čemu věnuješ pozornost, toho kolem sebe vidíš víc. Pokud se tedy zaměříš na to hezké, v životě toho uvidíš víc. V praxi je to až kouzelně jednoduché. Pokud třeba jdeme po rušné ulici, stačí se podívat, jaká je obloha. Jak krásně svítí slunce...

Procházka

Krásně nás vrátí do přítomnosti. Pokud třeba zkusíš jít jen tak, bez sluchátek v uších a pozoruješ své okolí a pokusíš se vypnout své myšlenky. Pokud si uvědomíš, že jdeš rychle, můžeš zvolnit a jít pomaleji.

Telefon pryč

Telefon je strašný žrout času, pokud se jím necháme pohltit a jsme pod jeho kontrolou. Místo toho, aby nám sloužil jako nástroj, sloužíme my jemu. Můžeš si třeba zapnout tichý režim nebo vypnout upozornění, aby tě pořád nelákal. Pokud tě zajímá téma vlivu telefonu na nás, mohl/a by sis přečíst článek o dopaminu, aneb závislosti dnešní doby.

Příroda

Ať už procházka nebo třeba jen pozorování přírody je krásné, skoro až meditační cvičení, které prohlubuje naši přítomnost. Po cestě do školy nebo práce můžeš místo sluchátek v uších zkusit pozorování přírody, co se míhá za oknem nebo se třeba v pauze na oběd procházet venku po parku. Možností, kde najít přírodu, je kolem nás spoustu.

Člověk v přírodě, zdroj: https://www.mujrozhlas.cz
Stres

Stresorů máme v dnešní době kolem sebe požehnaně. Stresují tě šéfové, učitelé, různé situace, ale i tvoje vlastní myšlenky. Ve stresu jsi možná i díky tomu, že neustále myslíš na to, co tě čeká, ubíháš myšlenkami do budoucnosti a věcí se bojíš už pro jistotu ještě předtím, než se doopravdy stanou. Pokud se věnuješ svému okolí a tomu, co se děje právě teď, nejen že budeš více v klidu, ale třeba i zjistíš, že tvoje budoucí, ještě neuskutečněné obavy byly zbytečná ztráta času.

Priority

Pokud chceš mít více času, může ti pomoci ujasnit si, co je pro tebe nejdůležitější. Nemusíš dělat všechno, co po tobě ostatní chtějí, můžeš jim říct ne. Když se naučíš říkat ne, nejen, že se ti zvýší sebevědomí a tvoje sebehodnota, ale získáš i více času, a to za o stojí, ne?

Tanec a pohyb

Pohyb obecně nás vrací k nám samotným, do přítomnosti. Pokud se věnuješ pohybu, který tě baví, automaticky přemýšlíš jen nad dalším krokem, neubíhají ti myšlenky jinam a jsi tady a teď.

Namaste. Autor: Dylan Gillis. Zdroj: Unsplash.com
Jóga

Dala by se sice zařadit do předchozího bodu, ale praktikováním jógy přispíváme i zklidnění mysli.  Je to taková ,,meditace v pohybu”. Většinou se každá jógová sestava začíná a končí krátkým naladěním se na sebe a zklidnění sebe i svých myšlenek, což nás do přítomnosti přivede skoro samo. Můžeš taky zkusit bojové umění Tajči, které je zaměřeno i na práci s dechem.

Flow

Při flow jsme tak ponořeni do nějaké činnosti, že nepřemýšlíme nad ničím jiným, zabýváme se jen tou věcí, kterou děláme. Jsme v přítomném okamžiku! Do flow se dostaneš tehdy, když se věnuješ nějaké činnosti, která tě baví. Může to být třeba: sport, kreslení, vyrábění, čtení, šití, psaní…

Tak co? Zkusíš zpomalení svého života? Lidé, kteří žijí pomaleji jsou většinou klidnější, spokojenější a užívají si života, klidu a pohody. Přidáš se k nim?