¡Olé! aneb Erasmus v Andalusii – díl XI.

Démona jménem Learning Agreement for studies and its changes (Studijní smlouva a její změny) budete brzy po příjezdu do destinace proklínat. Pokud se tak již nestalo ještě před odjezdem. Nevíte si s ním rady? Následující článek vám může přijít velmi vhod.

Jakožto svědomitý student jsem si před odjezdem na stránkách cílové fakulty vyhledal všechny možné předměty, které by mohly odpovídat těm na české fakultě.

Z doslechu jsem věděl, že stránky španělských fakult mohou být poněkud zavádějící. Ať už neaktualizované, nebo jiným způsobem neúplné. Nenechte se zmást datem poslední aktualizace na spodní části okna internetového prohlížeče. Stránky jako takové upravují a doplňují denně, avšak ne u všech oborů.

Řekněme, že se vám povedlo najít předměty víceméně odpovídající těm, které byste měli studovat na domácí fakultě. Vyučující zodpovídající za odjíždějící studenty vám to odsouhlasil, podepsal, dal razítko a vyjeli jste.

Teď si ale představte, že jste dorazili na místo a některé předměty zrušili. Může se stát, že daný předmět vyučuje jen jeden profesor na celé universitě. Ten najednou bude na nemocencké celý semestr a předmět přesunou na ten druhý, nebo ho dočasně zruší.

Granada, centrum
Granada, centrum

Mně se stalo, že jsem si vzal španělštinu pro cizince místo jazykového semináře. Programy se dokonale překrývaly. Nebyl důvod, aby mi předmět po návratu nezapočetli. Na začátku první přednášky mne ale čekal šok. Španělský profesor vyzval všechny cizince, aby opustili třídu s tím, že to pro ně nemá smysl. Copak mi čeští španělštináři nikdy nebudeme učit španělštinu Nešpaněli? Ať žije nelogičnost, nesmysl a nespravedlnost!

Již v té době jsem váhal mezi španělštinu pro cizince a dějinami umění. Sice tento předmět neměl s mým studijním plánem nic společného, ale zamlouval se mi. Po projevu xenofobie onoho profesora nebylo nad čím dál uvažovat.

Proč se trápit, zda vám předmět uznají, či ne. Zda vás tamější profesor příjme do třídy, či ne. Rozhodl jsem se erasmus užít, nehledě na studijní plán. Koneckonců stipendium vám proplatí podle splňených kreditů a ne podle povinných či povinně volitelných předmětů.

Zapsal jsem se proto na několik předmětů dějin umění. Proč ne? Navíc předměty jako dějiny umění jsou spíše praktického rázu. Dalo se tedy očekávat, že budeme trávit mnoho času mimo třídu. A také se tak stalo. Se školou jsme se byli podívat např. v Toledu, Codróbě či Italice. Jeden z profesorů nás přímo v Granadě zavedl do prostor Alhambry, kam se běžný návštěvník nepodíval.

Také se vám může přihodit, že si to český koordinátor rozmyslí a až po vašem návratu vám sdělí, že nakonec vám daný předmět neuzná, protože se dostatečně nepřekrývá s tím z vaší domácí fakulty.

Musíte tedy počítat se vším. Radím vám, abyste si před odjezdem vybrali třikrát tak víc předmětů, než budete ve skutečnosti potřebovat a také, abyste se zapsali jen na ty předměty, které se vám opravdu líbí a zajímají vás. Nehledě na váš obor. Volitelné kredity vám nikdy nebudou na škodu. Povinné předměty můžete dohnat pak další rok. Není kam spěchat a nezapomínejte, že na erasmus jedete jen jednou za život!

Cyril Navrátil

1 thought on “¡Olé! aneb Erasmus v Andalusii – díl XI.

Comments are closed.